Gedurende dagen van specifiek hoge luchtverontreiniging kan de Franse federale overheid tijdelijke beperkingen opleggen die de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor vrachtwagens met een hogere uitstoot beperken, waardoor alleen auto’s met een lagere verontreinigingsgraad worden toegestaan.
Het systeem werkt door autobezitters te vragen om online een stickerlabel aan te vragen bij een door de overheid goedgekeurd systeem. Bestuurders moeten er altijd voor zorgen dat het stickerlabel duidelijk op de voorruit van de auto wordt weergegeven, want als ze dat niet doen, kunnen er boetes volgen.
Door auto’s te milieusticker Frankrijk kopen op basis van hun ecologische invloed en de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor auto’s met een hoge uitstoot te beperken, wil het systeem veel gezondere grootstedelijke gebieden creëren en luchtverontreiniging aanpakken.
Het systeem is eigenlijk niet zonder discussie geweest, met name onder eigenaren van oudere auto’s, die echt vinden dat de beperkingen hen onterecht straffen. Twijfelaars suggereren dat het systeem moet worden uitgebreid om een groter scala aan auto’s en nog meer locaties te bestrijken om echt een aanzienlijk effect te hebben op de luchtkwaliteit.
Het ecologische stickerlabelsysteem heeft daadwerkelijk een gunstige invloed gehad in steden als Parijs, waar luchtverontreiniging een aanzienlijk probleem is. Door het aantal vrachtwagens met een hoge uitstoot tijdens het reizen te beperken, helpt het systeem gevaarlijke verontreinigende stoffen zoals stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) te verminderen, die beide ernstige gezondheidseffecten kunnen hebben. Bovendien motiveert het Crit’Air-stickerlabel mensen om alternatieve vervoerswijzen te gebruiken, zoals openbaar vervoer, fietsen of wandelen, die allemaal bijdragen aan een veel gezondere en duurzamere stadsomgeving.
Het systeem verdeelt vrachtwagens in 6 groepen, of “banden”, die elk worden aangeduid met een stickerlabel met een andere kleurcode. Deze groepen variëren van auto’s die de minste luchtvervuiling veroorzaken (geïdentificeerd in de goedkoopste banden) tot auto’s met grotere uitlaatgassen, zoals oudere vrachtwagens met dieselmotor. De classificatie wordt geïdentificeerd door de Euro-uitlaatgassen van de auto en het gebruikte type gas, wat suggereert dat recentere, elektrische en hybride auto’s normaal gesproken onder de schonere classificaties vallen, terwijl oudere brandstof- en dieselauto’s onder hogere vervuilende banden kunnen vallen.
Hoewel het Crit’Air-systeem over het algemeen is gericht op auto’s, weerspiegelt het ook uitgebreidere trends in Europa en de wereld, waar overheden maatregelen nemen om de aanpassing van het milieu en de gevolgen daarvan voor de volksgezondheid op te lossen. De Franse federale overheid heeft de relevantie van de overgang naar groenere innovaties, waaronder elektrische vrachtwagens (EV’s), die zijn uitgesloten van beperkingen en genieten van beloningen voor kopers, aanzienlijk benadrukt. Deze verplaatsing sluit aan bij wereldwijde initiatieven om de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare brandstofbronnen te minimaliseren en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, waardoor Frankrijk koploper is in ecologische richtlijnen.
Deze groepen variëren van auto’s die de minste luchtvervuiling veroorzaken (gecategoriseerd in de goedkoopste banden) tot auto’s met grotere uitlaatgassen, zoals oudere vrachtwagens met dieselmotoren. De classificatie wordt geïdentificeerd door de conventionele Euro-ontladingen van de vrachtwagen en het gebruikte gastype, wat impliceert dat recentere, elektrische en hybride auto’s en vrachtwagens normaal gesproken in de schonere groepen vallen, terwijl oudere gas- en dieselauto’s in de meer vervuilende groepen kunnen vallen.
Ten slotte is het Crit’Air-stickersysteem een cruciaal onderdeel van de initiatieven van Frankrijk om de luchtvervuiling te verminderen en schoner transport te promoten. Door auto’s te classificeren op basis van hun ecologische invloed en de toegankelijkheid tot specifieke locaties voor vrachtwagens met een hoge uitstoot te beperken, is het systeem bedoeld om veel gezondere stedelijke gebieden te ontwikkelen en luchtverontreiniging aan te pakken. Aangezien Frankrijk schonere innovaties en stedelijke voorbereiding blijft kopen, zal het Crit’Air-systeem waarschijnlijk vooruitgang boeken, wat helpt garanderen dat het land voldoet aan zijn milieudoelstellingen en tegelijkertijd de levensstijl van zijn burgers verbetert.
Het verkrijgen van het ecologische stickerlabel is noodzakelijk in specifieke steden en gebieden in Frankrijk, met name in gebieden die zijn aangewezen als gebieden met beperkte lozing (LEZ) of locaties die veel vatbaarder zijn voor luchtverontreiniging. In deze gebieden werkt het Crit’Air-stickerlabel als een hulpmiddel voor autoriteiten om toegang tot schonere transportalternatieven te beheren en aan te dringen. Tijdens dagen met bijzonder hoge luchtverontreiniging kan de Franse federale overheid kortetermijnbeperkingen opleggen die de toegang tot specifieke locaties voor vrachtwagens met hogere emissies beperken, waardoor alleen auto’s met lagere verontreinigingsgraden worden toegestaan.